.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordplus Junior projektas „Music unites us“

Neringos meno mokyklos mokytojai kartu su Suomių ir Estų muzikos mokyklomis dalyvauja tarptautiniame Norplus Junior projekte „Music unites us“ . Pagrindinis šio projekto tikslas – per muziką ir įvairias šiuolaikinės muzikos rūšis skatinti įvairių, netradicinių muzikos formų pasireiškimą pamokose. Supažindinus su šiuolaikinės muzikos perteikimo ir ugdymo galimybėmis, siekiama formuoti laisvą, kūrybišką asmenybę, o muzikos mokytojai skatinami ieškoti naujų, netradicinių ugdymo formų.

Pirmoji projekto dalis vyko Estijos sostinėje Taline, Georg Ots muzikos mokykloje, garsėjančioje ypač aukštu parengimo lygiu. Su šiuolaikinės muzikos estų  kompozitoriais mus supažindino viena ryškiausių šiuolaikinių Talino kompozitorių – Tatjana Kozlova-Johannes, kuri sužavėjo mus ne tik savo muzika, talentu, bet ir šiltu bendravimu, paprastumu. Po jaukaus visų mokyklų prisistatymo, galėjome pasidalinti savo gerąja patirtimi, diskutavome apie skirtingų šalių neformaliojo švietimo skirtumus ir panašumus.

Kiekvieną projekto dieną turėjome galimybę susipažinti su skirtingomis šiuolaikinės muzikos atlikimo galimybėmis bei formomis, nes mūsų lankymosi metu Taline vyko šiuolaikinės muzikos festivalis „Afekt“.  Didžiausią įspūdį padarė pirmasis improvizacinis koncertas, kuris dar gali būti vadinamas nepakartojamos muzikos koncertu. Nepasiruošusius klausytojus tokia improvizacinė balso ir išraiškos forma gali šokiruoti, nes pasirodymo metu mes neišgirsime įprasto dainavimo. Garsi improvizacinio dainavimo atlikėja Isabelle Duthoit bando naujas, neįprastas balso perteikimo galimybes. Jos atlikime vyrauja įvairios balsinės tonacijos, bet daugiausia tai – moters vidinio monologo išraiška, kai klausant galima pajusti tą nenusakomą žodžiais skausmo šauksmą, širdgėlą, meilę, tylų prisipažinimą, alsavimą einant ar bėgant, tylų buvimą arba garsų, visa apimantį, spiegimą. Atlikėjai akomponavo garsus šiuolaikinės elektroninės muzikos kūrėjas Taavi Kerikmäe. Jo muzikai būdingas akimirkos pajautimas, prisitaikymas prie čia ir dabar vykstančio kūrybos proceso, atlikėjos balso tembro, kūno išraiškos. Šis duetas tikrai labai palietė ir savotiškai šokiravo visus projekto dalyvius. Tokia muzika nėra graži, ji neturi būti miela, bet viduje ji privalo sužadinti pačius keisčiausius jausmus, priversti susimąstyti. Būtent tokią šios muzikos esmę prieš pasirodymą ir po jo įvardijo patys atlikėjai.

Antrą projekto dieną po puikios ekskursijos po Talino senamiestį, turėjome galimybę sudalyvauti laisvosios improvizacijos pamokoje, kurią vedė garsi EMTA profesorė Anne Liis Poll. Pamoka prasidėjo profesorės bei magistro studentų improvizaciniu intarpu, kurio metu galėjome pajusti čia ir dabar vysktančios muzikos laikinumą, improvizacinio dainavimo bei atlikimo subtilumą.   Po pasirodymo profesorė Anne Liis Poll supažindino mus su improvizacinio dainavimo pagrindais bei pakvietė atvykusius projekto dalyvius prisijungti prie improvizuojančiųjų scenoje. Profesorė pabrėžė, kad improvizacijos paskaitose ir apskritai improvizuojant žiūrovų negali būti: kiekvieno emocija ir buvimas prisideda prie čia ir dabar gimstančio kūrinio, o kiekvieno esančiojo emocija veikia ir būsimą improvizacijos eigą. Mūsų mokyklos muzikos mokytoja Audronė Buržinskienė ir gitaros mokytojas Edvinas Pranaitis puikiai įsiliejo į improvizacijos garsų orkestrą. Tiesiog neįmanoma aprašyti visos improvizacijos teorijos viename straipsnyje, bet tai, ką sukūrė projekto dalyviai, buvo nepakartojama! Improvizuojant reikia ne tik gebėti puikiai valdyti savo instrumentą, bet taip pat klausytis, girdėti kitus, galvoti apie savo indėlį ir būsimą kompozicijos motyvą, taip pat būti harmonijoje su kitais ir savimi, nepamiršti sekti dirigento nurodymų ir prieš tai grojusio improvizacijos dalyvio pateiktos muzikinės temos.

Trečiąją dieną visi projekto dalyviai galėjo pasirinkti paskaitas, kuriose norėjo dalyvauti Georg Ots muzikos mokykloje. Dauguma mūsų pasirinkome eiti į kompozitorės Tatjan‘os Kozlov‘os-Johannes iprovizacinės kompozicijos jaunųjų (kompozitorių) paskaitą. Šios paskaitos metu mokytojai pasisėmė labai daug žinių, kurias bus galima pritaikyti muzikos pamokose. Kompozitorės paskaitos tikslas: padėti kiekvienam mokiniui pasijusti galinčiam būti kompozitoriumi. Labiausiai patiko tai, kad net nemokėdamas natų, studentas gali sukurti savitą muzikos raštą, pats sugalvoti ženklus, kuriais perteiks savo muzikos kūrinio istoriją. Dar vienas įdomus dalykas, kad mokinys gali nemokėti groti jokiu muzikos instrumentu, nes visas reikiamas priemones jis turi surasti jį supančioje aplinkoje. Taip mokoma stebėti aplinką, ieškoti naujų garsų atskleidimo galimybių, mokiniams sužadinamas smalsumas, taip pat ugdomas pastabumas, imlumas mus supančiai aplinkai. Kaip pati kompozitorė minėjo, šių paskaitų tikslas – skatinti naudoti visas jusles: klausą, uoslę, regą, lytėjimą, vidinį žinojimą. Ieškodamas, kaip išgauti tam tikrus, pvz., lietaus ar griaustinio garsus, mokinys savo aplinkoje ieško daiktų, todėl jo juslės ir mąstymas nuolat dirba, o jo gebėjimai pažinti ir išreikšti save yra lavinami. Sukūręs savo kompoziciją ir suradęs reikiamas priemones, mokinys gali imtis ir dirigento vaidmens. Jis paskirsto mokinius vaidmenimis, kiekvienam parinkdamas tam tikrą „instrumentą“ ir paruošdamas koncertui.  Mokiniai keletą kartų parepetuoja, klausydamiesi vienas kito ir sekdami kompozitoriaus – dirigento nurodymų, o vėliau atlieka visą kūrinį, kuris yra įrašomas. Pasibaigus improvizacijai, būtina refleksija – kūrinio perklausymas su komentarais. Iš tiesų, ši patirtis be galo įdomi, nes nuostabiausia buvo matyti mokinių veidus, jų emociją, išgirdus galutinį kūrinio variantą. Daugelį puikus rezultatas nustebina, bet tik ne kompozitorę Tatjaną. Matyti, kad jai maloniausia regėti, kai vaikai prisiliečia prie kūrybos proceso ir jaučia džiaugsmą, sukurdami kažką naujo bei atradę savo nenaudojamus talentus.

Po puikios paskaitos, vakare mūsų laukė nuostabus Estijos Nacionalinio simfoninio orkestro koncertas „Extended Imagination“ (Išplėsta vaizduotė), dirigentas – Bas Wiegers, pirmasis smuikas – Eva Christina Schönweiss. Skirtingų šiuolaikinių kompozitorių (Rebecca Saunders, Arash Yazdani, Elo Masing, Helmut Lachenmann, Enno Poppe) kūrinių dalys susideda iš garsų, triukšmo, trapaus balanso, vibracijų ir tylos, chaoso ir harmonijos improvizacijų. Šis koncertas buvo puikus Taline vykusios projekto dalies pabaigos akcentas.  Įgiję naujų patirčių ir pasisėmę idėjų su nekantrumu laukiame antros projekto dalies išvykos į Suomijos muzikos mokyklą kovo 18-22 dienomis.

 

Gintarė Dikšienė

Pasidalinkite šia naujiena

Komentaras

Filtered HTML

  • Nuorodos ir e. pašto adresai konvertuojami į nuorodas automatiškai.
  • Leidžiamos HTML žymos: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Pastraipos sudaromos automatiškai.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Nuorodos ir e. pašto adresai konvertuojami į nuorodas automatiškai.
  • Pastraipos sudaromos automatiškai.